Druhy ložisek
Kluzné ložisko. Jehličkové ložisko. Kuličkové ložisko.








Kluzné ložisko
(„G“ v objednacím čísle)
Jehličkové (válečkové) ložisko
(„R“ v objednacím čísle)
Kuličkové ložisko
(„K“ v objednacím čísle)
Centrální kuličkové ložisko (C) s
protivláknovým krytem
(„KA“ nebo „KF“ v objednacím čísle)
Dvě centrální kuličková ložiska
(CC) s protivláknovým krytem
(„KA“ nebo „KF“ v objednacím čísle)
Centrální kuličkové ložisko (C) s
protivláknovým krytem a dodatečným
utěsněním
(„KAD“ nebo „KFD“ v objednacím čísle)
Dvě centrální kuličková ložiska
(CC) s protivláknovým krytem a
dodatečným utěsněním
(„KAD“ nebo „KFD“ v objednacím čísle)
Naklápěcí válečkové ložisko
(„PR“ v objednacím čísle)
Kluzné ložisko je jednoduché, cenově výhodné a
nenáročné ložisko kola. Navíc je odolné vůči korozi a
za normálních provozních podmínek použití
bezúdržbové.
Kluzná ložiska se používají převážně u kladek pro
přístroje a transportní zařízení, tedy tam, kde se
jedná o nízké rychlosti a malou frekvenci pojezdu.
U kol s ocelovým nábojem se jako náboj na kluzná
ložisková pouzdra používá polyamid.
Při vyšší rychlosti a zatížení mohou nastat potíže s
teplotou ložiska. Litinová kola s kluzným ložiskem
se musí pravidelně promazávat.
Jehličkové ložisko je robustní, odolné uložení kola, nevyžadující údržbu, s nízkými nároky na prostor vestavby. Jehličkové ložisko (nazývané někdy také válečkové ložisko nebo válečková klec) má nepatrnou radiální vůli v ložisku a osvědčilo se především u kladek pro transportní zařízení. Jehličkové ložisko se skládá z ocelových válečků, které jsou uloženy v plastové nebo ocelové kleci. Tyto válečky se odvalují v prostoru mezi osou a nábojem kola. Protože při otáčení kolem osy nedochází ke kluznému, ale valivému tření, je valivý odpor kola i při vysokém zatížení relativně nízký. Jehličková ložiska jsou promazána mazivem s dlouhodobou životností a za normálních provozních podmínek jsou bezúdržbová. Kromě standardního provedení se dodává také nerezavějící jehličkové ložisko (dodatek objednacího čísla: -XR).
Radiální kuličkové ložisko (nazývané také precizní kuličkové ložisko) splňuje nejvyšší nároky na nosnost, jízdní vlastnosti (i při vyšších rychlostech) a odolnost vůči vlivům okolního prostředí. Radiální kuličková ložiska mají nejmenší ložiskovou vůli a uplatňují se především u kladek technicky náročných transportních zařízení a kladek pro vysoké zatížení. Jako ochrana proti prachu slouží krytka (bezkontaktní těsnění, tzv. Z-ložisko). Pro splnění speciálních požadavků lze instalovat kuličková ložiska s jedním nebo dvěma těsnicími kroužky (kontaktní těsnění, tzv. ložisko RS nebo 2RS). Uložení kola s utěsněným kuličkovým ložiskem (RS, 2RS) se nesmí dodatečně domazávat, mohlo by tím dojít k poškození kuličkového ložiska. Radiální kuličková ložiska se při výrobě promazávají mazivem s dlouhodobou životností a za normálních podmínek jsou bezúdržbová. Standardně jsou v náboji namontována dvě kuličková ložiska. Odstup vnitřních kroužků kuličkového ložiska je udržován distančním pouzdrem, takže kolo může být v bodech uchycení pevně upnuto. Kromě standardního provedení jsou kuličková ložiska k dispozici také v nerezovém provedení (dodatek objednacího čísla: -XK), v provedení se speciálním mazivem odolným vůči vysokým teplotám (dodatek objednacího čísla: -HK, příp. -HXK v nerezovém provedení) nebo jako teplotně odolné kuličkové ložisko (ložiska pro vozíky do pecí, dodatek objednacího čísla: -IK). Teplotně odolná kuličková ložiska jsou při snížené nosnosti vhodná pro teploty od -30 °C do +300 °C.
Centrální kuličkové ložisko se vyznačuje precizní lehkou jízdou a odolným utěsněním. Tato ložiska se používají nejvíce u kol z umělé hmoty s nízkou zátěží a u vodicích rolen. Přitom se kuličkové ložisko tvarově spojí s diskem. Centrální kuličkové ložisko je standardně vybaveno dvěma těsnicími kroužky (kluzné těsnění, takzvaná ložiska 2RS). Kuličkové ložisko je mazáno tukem s dlouhou životností a je za normálních podmínek bezúdržbové. Dodatečný kryt kuličkového ložiska z plastu nabízí určitou ochranu proti vláknům a chrání i uložení kuliček. Při montáži kola do otočné a pevné konzoly není na rozdíl od konvenčních ložisek kol s vlisovanými kuličkovými ložisky zapotřebí žádných pouzder s nákružkem.
Ložisko kola se dvěma centrálními kuličkovými ložisky umožňuje precizní, lehký běh i dobré utěsnění při současném splnění těch nejvyšších nároků na nosnost. Kolem kuličkových ložisek je tvarově nastříkán disk kola. Centrální kuličková ložiska jsou standardně vybavena dvěma těsnicími podložkami (broušená těsnění, tzv. ložiska 2RS). Kuličková ložiska jsou promazána mazivem s dlouhodobou účinností a jsou za normálních podmínek použití bezúdržbová. Doplňkový plastový kryt kuličkového ložiska obklopuje náboj kola a funguje jako protivláknový kryt. Při montáži kola do otočné a pevné konzoly není na rozdíl od klasických ložisek kol s vlisovanými kuličkovými ložisky zapotřebí žádných pouzder s nákružkem.
Při požadavku na vysokou těsnivost kuličkového
ložiska ve vlhkém prostředí způsobujícím korozi lze
dodat doplňkové těsnění kuličkového ložiska.
Kombinace těsnicích kroužků (broušené těsnění, tzv.
ložiska 2RS), vnitřních kroužků a dodatečného
zabroušeného těsnění zajišťuje kuličkovým ložiskům
optimální ochranu proti stříkající vodě a nečistotám.
Kola s dodatečným utěsněním kuličkového ložiska
jsou odolná v průmyslových myčkách. Kluzné
těsnění způsobuje poněkud vyšší valivý odpor.
Kuličková ložiska se promazávají mazivem s
dlouhou životností a za normálních podmínek jsou
bezúdržbová.
Dodatečný kryt kuličkového ložiska z
plastu nabízí určitou ochranu proti vláknům a chrání
i uložení kuliček. Při montáži kola do otočné a pevné
konzoly není na rozdíl od konvenčních ložisek kol s
vlisovanými kuličkovými ložisky zapotřebí žádných
pouzder s nákružkem.
U krytu kuličkového ložiska (dodatek objednacího
čísla: -HKA, -XKA) se na rozdíl od kuličkového
ložiska nepoužívá dodatečný kluzný gumový těsnicí
kroužek. Varianta -XKA je z důvodu nerezového
ložiska vhodná rovněž pro pračky.
Při požadavku na vysokou těsnivost kuličkového
ložiska ve vlhkém prostředí způsobujícím korozi lze
dodat doplňkové těsnění kuličkového ložiska.
Kombinace těsnicích kroužků kuličkových ložisek
(broušené těsnění, tzv ložiska 2RS), vnitřních
kroužků a dodatečného zabroušeného těsnění
zajišťuje kuličkovým ložiskům optimální ochranu
proti stříkající vodě a nečistotám. Kola s
dodatečným utěsněním kuličkového ložiska jsou
odolná v průmyslových myčkách. Kluzné těsnění
způsobuje poněkud vyšší valivý odpor. Kuličková ložiska se promazávají mazivem s
dlouhou životností a za normálních podmínek jsou
bezúdržbová.
Dodatečný kryt kuličkového ložiska z
plastu nabízí určitou ochranu proti vláknům a chrání
i uložení kuliček. Při montáži kola do otočné a pevné
konzoly není na rozdíl od konvenčních ložisek kol s
vlisovanými kuličkovými ložisky zapotřebí žádných
pouzder s nákružkem. U
krytu kuličkového ložiska (-HKA, -XKA v objednacím
čísle) se na rozdíl od kuličkového ložiska nepoužívá
dodatečný kluzný gumový těsnicí kroužek. Varianta
-XKA je z důvodu nerezového ložiska vhodná rovněž
pro pračky.
Naklápěcí válečková ložiska(soudečková ložiska)
mají dvě řady válečků, které díky své styčné ploše
dosahují při relativně malých rozměrech extrémně
vysoké nosnosti.
Naklápěcí válečková ložiska jsou úhlově výkyvná,
takže jsou odolná vůči prohýbání osy. I při extrémně
vysokých nosnostech dosahují vysokých výkonů v
pojezdu. Proto se naklápěcí válečková ložiska
převážně používají u kol pro vysoká zatížení,
zejména pro stavbu zařízení (třísměnný provoz).
Standardně se do náboje montují dvě naklápěcí
válečková ložiska. Odstup vnitřních kroužků
kuličkového ložiska je udržován distančním
pouzdrem, takže kolo může být v bodech uchycení
pevně upnuto.
Naklápěcí válečková ložiska běžně nemívají
utěsnění. Na přání lze dodat speciální utěsnění pro
naklápěcí válečkové ložisko.