Klasifikace kol a kladek

Přístrojové a transportní kola a kladky a kola a kladky pro vysoké zatížení

Mezinárodní normy pro kola a kladky rozdělují kola a kladky do následujících kategorií:

  • přístrojová kola a kladky
  • kola a kladky pro transportní zařízení
  • kola a kladky pro vysoké zatížení
V rámci těchto kategorií jsou definovány příslušné oblasti použití a testovací podmínky.

 

Přístroje 
Přepravní zařízení 
Vysoké zatížení 

Přístrojová kola a kladky Blickle

Kola a kladky Blickle k přepravním zařízením

Kola a kladky Blickle pro vysoké zatížení

Přístrojová kola a kladky i kompaktní kladky se převážně používají na interiérových zařízeních a přístrojích. Jsou koncipovány pro rychlosti do 3 km/h. Nosnost dosahuje maximálně až 280 kg (přístrojová kola a kladky) resp. 1 750 kg (kompaktní kladky). Splňují požadavky na vysokou pohyblivost přístrojů a také na co nejtišší chod při malém valivém odporu. Typické uplatnění je u medicínských přístrojů, podstavců pro displeje, velkých kuchyňských přístrojů apod. Nosnost přístrojových kol a kladek a také pevných kladek se testuje podle DIN EN 12530 / ISO 22881 na rotující kotoučové zkušební stolici.

Nejdůležitější zkušební podmínky:

  • rychlost: 3 km/h
  • teplota: +15 °C až +28 °C
  • tvrdá, horizontální pojezdová plocha s překážkami, které mají výšku 3 % průměru kola
  • doba trvání zkoušky: požadovaný počet přejezdů překážek odpovídá desetinásobku průměru kola (v mm)
  • doba trvání přestávky: max. 3 minuty po každých 3 minutách jízdy

 

Kola a kladky pro transportní zařízení se používají v průmyslu ve vnitřních a venkovních prostorách. Jsou koncipovány pro rychlosti do 4 km/h. Nosnost dosahuje až 1 000 kg. Kola a kladky pro transportní zařízení jsou odolné vůči vlivům okolního prostředí, nevyžadují údržbu a jsou dlouhodobě bezporuchové. Mezi typické aplikace patří stroje a zařízení všeho druhu, ale také palety, pracovní plošiny, popelnice apod. U kol a kladek Blickle k přepravním zařízením se jejich nosnost zkouší dle normy DIN EN 12532 / ISO 22883 na rotující kotoučové zkušební stolici.

Nejdůležitější zkušební podmínky:

  • rychlost: 4 km/h
  • teplota: +15 °C až +28 °C
  • tvrdá, horizontální pojezdová plocha s překážkami, které mají následující výšku: 5 % průměru kola u kol s měkkým běhounem (tvrdost < 90 Shore A) 2,5 % průměru kola u kol s tvrdým běhounem (tvrdost ≥ 90 Shore A)
  • doba trvání zkoušky: 15 000 otočení kolaběhem nejméně 500 přejezdů překážek
  • doba trvání přestávky: max. 1 minutu po každých 3 minutách jízdy

 

Kola a kladky pro vysoké zatížení se používají pro aplikace s těžkými náklady a / nebo vyššími rychlostmi. Jsou obzvláště stabilní. Pro manipulaci s velkou zátěží se používají také kladky se dvěma koly (dvojité kladky). Pro přepravu bez otřesů se obzvláště hodí odpružené kladky. Typické uplatnění nacházejí u regálových a vysokozdvižných vozíků, montážních a přepravních systémů apod. Nosnost kol a kladek pro vysoké zatížení se testuje při rychlosti 4 km/h dle normy DIN EN 12532 / ISO 22883 na rotující kotoučové zkušební stolici. Při vyšších rychlostech se testuje nosnost dle normy DIN EN 12533 / ISO 22884.

Nejdůležitější zkušební podmínky dle DIN EN 12532 / ISO 22883:

  • rychlost: 4 km/h
  • teplota: +15 °C až +28 °C
  • tvrdá, horizontální pojezdová plocha s překážkami, které mají následující výšku: 5 % průměru kola u kol s měkkým běhounem (tvrdost < 90 Shore A) 2,5 % průměru kola u kol s tvrdým běhounem (tvrdost ≥ 90 Shore A)
  • doba trvání zkoušky: 15 000 otočení kola během nejméně 500 přejezdů překážek
  • doba trvání přestávky: max. 1 minuta po každých 3 minutách jízdy

Nejdůležitější zkušební podmínky podle normy DIN EN 12533 / ISO 22884:

  • rychlost: 6 km/h, 10 km/h, 16 km/h, 25 km/h (norm.: max. 16 km/h)
  • teplota: +15 °C až +28 °C
  • tvrdá, horizontální pojezdová plocha s překážkami, které mají následující výšku: 5 % průměru kola u kol s měkkým běhounem (tvrdost < 90 Shore A) 2,5 % průměru kola u kol s tvrdým běhounem (tvrdost ≥ 90 Shore A)
  • doba trvání zkoušky: požadovaný počet přejezdů překážek odpovídá pětinásobku průměru kola (v mm)
  • doba trvání přestávky: max. 1 minuta po každých 3 minutách jízdy