Manévrovatelnost
Řiditelnost přístrojů a strojů
Podle toho, jaké jsou požadavky na manévrovatelnost a otáčivost zařízení a strojů, je třeba odpovídajícím způsobem rozmístit jednotlivé kladky na zařízení. Rozlišujeme následující možnosti uspořádání kladek.
![Tři otočné kladky téže vestavné výšky Tři otočné kladky téže vestavné výšky](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_3_lenkrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=d2c478c0703a8d7069c45f05929ecd92&hash=CB67100D4223A6078B96A837BAD7C419)
![Čtyři otočné kladky téže vestavné výšky Čtyři otočné kladky téže vestavné výšky](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_4_lenkrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=b6ecdbe2958466a6081db6b11b436f65&hash=B8FFB8303CE5AED7100774EE698240D4)
![Dvě otočné a dvě pevné kladky o stejné celkové výšce Dvě otočné a dvě pevné kladky o stejné celkové výšce](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_2_lenk-_2_bockrollen_blau_180_-20_neu.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=eee8f9be61ef00fb9681a4c5351c00a0&hash=A0EC6CA2E9FF54456A16CAEF5541191C)
![Čtyři pevné kladky, z nichž dvě střední mají o trochu větší vestavnou výšku Čtyři pevné kladky, z nichž dvě střední mají o trochu větší vestavnou výšku](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_2_bock-_2_hoehere_bockrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=f05e8f0c75f241cddb67b39683219dfe&hash=8AB1C4295A4F4024672F2892FC4B926F)
![Dvě otočné a pevné kladky, z nichž pevné kladky mají o něco větší vestavnou výšku Dvě otočné a pevné kladky, z nichž pevné kladky mají o něco větší vestavnou výšku](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_2_lenk-_2_hoehere_bockrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=e2a3d33f8c44d843f64cc87e9fdb606a&hash=F7D77C0F2D2E9DBAD9DCEFB2D8D274CA)
![Čtyři otočné a dvě pevné kladky téže vestavné výšky Čtyři otočné a dvě pevné kladky téže vestavné výšky](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/manoevrierbarkeit/wagen_manoevrierbarkeit_4_lenk-_2_bockrollen_blau_180_-20.jpg?h=auto&w=440px%3B&fh=9be022f2caaab9c5aa08580352634661&hash=19EC9232749F89428AE0DBBC50B25FCC)
Tři otočné kladky o stejné vestavné výšce
Čtyři otočné kladky o stejné vestavné výšce
Dvě otočné a pevné klady o stejné vestavné výšce
Čtyři pevné kladky, z nichž dvě střední mají o něco větší vestavnou výšku
Dvě otočné a pevné kladky, z nichž pevné kladky mají o něco větší vestavnou výšku
Čtyři otočné a dvě pevné kladky se stejnou vestavnou výškou
Vhodné pro malé zatížení a úzké uličky. Přepravním zařízením lze snadno pojíždět do všech směrů. Při jízdě v přímém směru je přepravní zařízení hůře ovladatelné. Namontováním směrové blokace na jednu ze tří otočných kladek lze ovladatelnost zlepšit. Při tomto uspořádání kladek je zařízení náchylné k převrhnutí.
Vhodné pro úzké chodby. Přepravním zařízením lze snadno pojíždět do všech směrů. Při jízdě v přímém směru je přepravní zařízení hůře ovladatelné. To lze zlepšit instalací blokování směru na dvě otočné kladky.
Nejčastěji používané uspořádání kladek, vhodné pro vlečení. Velmi dobře ovladatelné při jízdě v přímém směru i v zatáčkách. V úzkých chodbách se však s přepravním zařízením špatně manévruje. Alternativně lze místo pevných kladek použít dvojkolí, tj. dvě kola na jedné ose.
Cenově výhodné uspořádání kladek Velmi dobrý chod při jízdě v přímém směru. Při umístění nákladu nad prostřední pevné kladky lze přepravní zařízení relativně snadno ovládat a otočit na místě. Při tomto uspořádání kladek je však přepravní zařízení náchylné k převrácení a naklápění. Alternativně můžeme místo prostředních pevných kladek použít dvojkolí, tj. dvě kola na jedné ose.
Vhodné pro vlečení. Při jízdě v přímém směru a při průjezdu zatáčkou je přepravní zařízení velmi dobře ovladatelné, snadno lze otáčet na místě. Při tomto uspořádání kladek je však přepravní zařízení náchylné k převrácení a naklápění. U otočných kladek se navíc doporučuje použít odpružené kladky. Alternativně můžeme místo prostředních pevných kladek použít dvojkolí, tj. dvě kola na jedné ose.
Nákladné uspořádání kladek, vhodné pro vlečení. Při jízdě v přímém směru a při zatáčení je přepravní zařízení velmi dobře ovladatelné, snadno lze otáčet na místě. Uspořádání se zvláště hodí pro těžké náklady a dlouhá transportní zařízení. Pro ovladatelnost je naprosto nutný stálý kontakt pevných kladek s povrchem. Alternativně můžeme místo prostředních pevných kladek použít dvojkolí, tj. dvě kola na jedné ose.
Nosnost |
||
Pohyblivost |
||
Vedení v přímém směru |
||
Poloměr otáčení |
||
Stabilita vůči převrhnutí |
Nosnost |
||
Pohyblivost |
||
Vedení v přímém směru |
||
Poloměr otáčení |
||
Stabilita vůči převrhnutí |
Nosnost |
||
Pohyblivost |
||
Vedení v přímém směru |
||
Poloměr otáčení |
||
Stabilita vůči převrhnutí |
Nosnost |
||
Pohyblivost |
||
Vedení v přímém směru |
||
Poloměr otáčení |
||
Stabilita vůči převrhnutí |
Nosnost |
||
Pohyblivost |
||
Vedení v přímém směru |
||
Poloměr otáčení |
||
Stabilita vůči převrhnutí |
Nosnost |
||
Pohyblivost |
||
Vedení v přímém směru |
||
Poloměr otáčení |
||
Stabilita vůči převrhnutí |