Základní informace / vysvětlení pojmů
Definice a vysvětlení
![Výkres kola Výkres kola](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/begriffserklaerungen/zeichnung-rad.jpg?h=auto&fh=e8a6d414017ecdf9e5c28ffbb529df67&hash=84DCFADC2179EFC6508AA0288EC3DF73)
![Výkres otočné kladky Výkres otočné kladky](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/begriffserklaerungen/zeichnung-lenkrolle.jpg?h=auto&fh=4a1ae9843a1767d62164d85585fa3bd7&hash=8925FA0D0774ABCB418EEAB925B41134)
![Výkres pevné kladky Výkres pevné kladky](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/begriffserklaerungen/zeichnung-bockrolle.jpg?h=auto&w=322&fh=fd3c66ec9da83106840f770efcaf4fc6&hash=A85631CF091DF4D04A993DA8980C57CB)
![Výkres obruče Výkres obruče](/-/media/project/blickle/global-web/service/ratgeber/begriffserklaerungen/zeichnung-bandage.jpg?h=auto&fh=a1fd5ff4d3374dd95c461482678b06cf&hash=876FDDDB3C54F521910872B247A882D7)
Kolo
Otočná kladka
Pevná kladka
Bandáž / obruč
Popis:
1 = běhoun / obruč
2 = disk kola / ráfek
3 = náboj
4 = uložení kola
Rozměry:
D = průměr kola
d = průměr náboje
T1 = délka náboje
T2 = šířka kola
Popis:
1-3 = konzola kladky
1 = montážní deska
2 = otočný věnec (otočné ložisko)
3 = otočná vidlice
4 = kolo
5 = osa kola
Rozměry:
H = celková / vestavná výška
F = vyložení
A,B = rozměry desky
a,b = vzdálenosti otvorů na šrouby
d = průměr otvorů pro šrouby
Popis:
1 = pevná konzola
2 = kolo
3 = osa kola
Rozměry:
H = celková / vestavná výška
A,B = rozměry desky
a,b = vzdálenosti otvorů na šrouby
d = průměr otvorů pro šrouby
Popis:
1 = běhoun / obruč
2 = ocelová výztuž
Rozměry:
D = vnější průměr
d = vnitřní průměr
T2 = šířka
Kola se skládají z běhounu / obruče, disku kola / ráfku a uložení kola.
Kola mají podle provedení různé vlastnosti, jako
je nosnost, valivý odpor a kvalita chodu. Speciální vlastnosti jednotlivých sérií kol jsou podrobně vysvětleny v rubrice příslušné série kol.
Otočné kladky jsou ve svislé ose otočné a umožňují
manévrovat se strojem nebo zařízením atd.
Vidlice (otočná vidlice) je pomocí otočného věnce
(otočného ložiska) spojena s připevňovacím
prvkem.
Pro snadné otáčení vidlice je kolo obvykle
namontováno s horizontálním odstupem mezi osou
otočného ložiska a osou kola (vyložení).
Vyložení umožňuje při správném výkladu mírné
otočení kladky bez dodatečných pomůcek. Navíc
kladce dodává stabilní provozní vlastnosti při
rozjezdu v přímém směru.
Otočné kladky mohou být opatřeny blokovacími
zařízeními, jejichž spuštěním lze zablokovat
- otáčení kola (brzda kola)
- otáčení kola a otáčivý pohyb vidlice (blokace kola a otočného věnce)
- otáčivý pohyb vidlice (směrová blokace).
Pevné kladky nejsou otočné a dávají strojům a zařízením potřebnou směrovou stabilitu.
Běhouny / obruče jsou vyrobeny z různých
elastomerů a jsou vybaveny ocelovým pásem nebo
ocelovou vložkou.
Běhouny / obruče mají podle použitého materiálu
rozdílné vlastnosti, jako je nosnost, valivý odpor
a kvalita chodu. Speciální vlastnosti jednotlivých pneumatik/obručí jsou podrobně vysvětleny v kapitole „Obruče a pneumatiky“.
Výkresy řezů kol zobrazené na jednotlivých stranách představují vždy jen jeden příklad kola z příslušné série, tzn. v rámci jedné série nelze z technických důvodů obsáhnout rozdíly v konstrukci.